Nyhedsbrev 04/2011 

Tre år mere til Byggeriets Arbejdsmiljøbus 

Dansk Byggeri og Byggegruppen 3F er enige om, at Byggeriets Arbejdsmiljøbus skal fortsætte med endnu en 3-års periode, altså frem til udgangen af 2014.

Det er vi meget glade for, idet vi ser denne beslutning som en anerkendelse af den indsats som alle i Byggeriets Arbejdsmiljøbus yder for arbejdsmiljøet. Samtidig ser vi beslutningen som et udtryk for, at vores indsats er et værdifuldt supplement til organisationernes egen indsats.

Organisationerne er opmærksomme på, at der er behov for et par konsulenter mere, primært til Nordjylland og Hovedstadsområdet, men i øjeblikket er der ikke økonomiske muligheder for en opnormering. Organisationerne har derfor aftalt at vurdere situationen om ca. 1½ år.


Bygherreforeningen med i Byggeriets Arbejdsmiljøbus

Bygherreforeningen er nu blevet tilsluttet Byggeriets Arbejdsmiljøbus, og udviklingschef Hanne Ullum er indtrådt i styregruppen.

Vi glæder os meget til et nærmere samarbejde med Bygherreforeningen, og de muligheder det giver for en bedre dialog med bygherrer.

Bygherreforeningen er en interesse-organisation, der varetager og formidler professionelle danske bygherrers holdninger og interesser. Foreningens formål er at fremme udviklingen i byggeriet med hensyn til arkitektur, kvalitet og produktivitet og at præge samfundsdebatten som en væsentlig stemme. Se mere om Bygherreforeningen, klik her.


Ny konsulent til Hovedstadsregionen

Vores konsulent Kim Andersen forlader efter 3 års solid og effektiv indsats Byggeriets Arbejdsmiljøbus for at tiltræde en stilling i en af de store entreprenørvirksomheder.

Vi søger derfor en ny konsulent til Hovedstadsregionen. Så hvis du brænder for arbejdsmiljøet og desuden

·          har let ved at skabe en positiv og motiverende dialog med byggefolk

·          er en god kommunikator, som kan skabe læring ud fra en konkret situation

·          er godt inde i bygge- og anlægsbranchens arbejdsmiljøforhold

·          kender branchen og dens kultur og evt. har arbejdet som bygningshåndværker eller byggeleder

så har vi måske det helt rigtige job til dig.

Stillingsopslaget kan ses på vores hjemmeside, klik her. Bemærk at ansøgningsfristen er onsdag den 10. august kl. 12:00.


 

Den nye arbejdsmiljøorganisation

I uge 22 til 24 havde vi særligt fokus på arbejdsmiljøorganisationen. Vi udsendte mails og breve til en række virksomheder, hvor vi inviterede os selv på besøg for at tale med dem om den årlige arbejdsmiljødrøftelse, kompetenceplanen og de andre nye elementer i reformen af arbejdsmiljøorganisationen.
Der blev stort set taget rigtigt godt imod vores henvendelser, selv om mange af virksomhederne ikke var ret begejstrede for de nye regler: De undrede sig over dem og anså dem for at være endnu en gang administrativt besvær. Generelt var virksomhedernes kend-skab til de nye regler og baggrunden for dem meget begrænset.
Det var derfor lidt af en udfordring for konsulenterne at få forklaret de muligheder, især den årlige drøftelse indebærer for at få mere styr på virksomhedens arbejdsmiljø-arbejde og dermed også få virksomhedens arbejde til at fungere mere fornuftigt.
Allerede i løbet af de tre uger er der blevet afholdt 23 møder, og der blev aftalt 30 møder yderligere. Hertil kommer et stort antal løsere aftaler om at ”vi vender tilbage”, når 1. oktober nærmer sig. Men det skal naturligvis med i billedet, at vi har rettet henvendelse til ca. 30 virksomheder i hver af de fire regioner.

Det skal også fremhæves at der - som resultat af indsatsen - er blevet valgt en håndfuld nye arbejdsmiljørepræsentanter, og at et stort antal forældede APV’er nu bliver revideret.

Vi er således selv godt tilfredse med de foreløbige resultater, idet vores mål var at få afholdt 10 møder i hver af regionerne.


Nu glæder vi os til uge 35 til 37 hvor vi genoptager indsatsen. Til den tid tror vi, at virksomhederne er langt bedre motiverede, fordi den 1. oktober - hvor arbejdsmiljødrøftelsen skal være gennemført – til den tid står lige for døren.


 

Sommerferie-tid

I de næste par uger har mange af Byggeriets Arbejdsmiljøbus’ konsulenter sommerferie, men kontoret er åbent.

Skulle der være behov for et konsulentbesøg, medens dine sædvanlige konsulenter er på ferie, så kontakt kontoret på 72 17 00 13 eller info@bam-bus.dk, så finder vi en løsning.

 Byggeriets Arbejdsmiljøbus ønsker alle en rigtigt god sommerferie.  

 
Ansvarshavende redaktør: Anders Kabel
 
Byggeriets Arbejdsmiljøbus © 2011 
 
Nyhedsbrevet må frit citeres, hvis det klart anføres, at der citeres fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus’ nyhedsbrev.
Design & CMS by Webbureauet Krogstrup & Hede